onsdag 13. januar 2016

FCI klasse 3 - veien videre =)

Nytt program er endelig vedtatt, og dermed har man fått en del nye ting å kose seg med på treningsbanen. Eler, nytt og nytt, vi har tyvtrent siden høringen ble sendt ut til klubbene ;)

Fellesøvelsene er slått sammen, og her blir det nok en del usikkerhet for førerne. Innkalling fra fellesdekk, en og en hund? Ser for meg at det fort kan bli mye kaos =P
- Fellessitt 2 min: Skal ikke være ett stort problem, men Tahlly kan sitte litt urolig.
- Fellesdekk 1 min med innkalling: Ser for meg at Tahlly kan legge seg på andre sin kommando. Så det må trenes på. 1 min dekk med synlig fører skal ikke være ett problem. Men så, innkalling, av en og en hund. Så god er ikke dekken til Tahlly, så vi har nok en jobb å gjøre...
- FVF: Her har vi det tilbakevendende problemet med lyd. Og i så høy klasse kan det fort bli en null pga det. Ellers er han ganske bra for tiden, går kanskje litt for langt frem. Må huske å friske opp bakpartskontrollen.
- Mannekengen: Så lenge Tahlly hører etter er dette en god øvelse. Fører må huske å gå på riktig side av kjeglene =P
- Innkalling med stå og dekk: Tahlly har fine momenter bare eg får stoppet han før farten blir for høy =P Kan ha litt treg reaksjon når han føler seg presset/i konkurranse. Han har også begynt å reise seg til sitt når eg går i fra *trengerøyneinakken*.
- Ruta: Morsom øvelse, trenger mer mengdetrening for å bli trygg. Har ofte lyst til å løpe i ruta i stedet for rett ut. Må også jobbe mye med fremadsending til sirkel.
- Apportdirigering: Nok en morsom øvelse, Tahlly er blitt ganske stødig etterhvert. Kan dog finne på å løpe direkte ut til apportene. Kommer seg nok med mer trening.
- Kjegle-apport-hopp (eller hva man nå skal kalle denne). Ny øvelse, her har vi mye trening igjen før det begynner å forhåpentligvis ligne på noe. Bare det å løpe rundt kjeglen uten å hoppe hinder eller plukke apporter er en utfordring =P Og ikke minst å huske å plukke apporten på vei tilbake, siden det å hoppe er så mye gøyere... Jobber foreløbig med momentene, så får vi prøve å sette ting sammen etterhvert. Bare det å få han tett på kjeglen når farten øker er en utfordring.
- Neseprøve: Denne har vi god kontroll på. Tahlly vet hva han skal gjøre, og er sikker i søket. Må få trent på at andre legger ut pinnene, og få ned tiden eg tar på pinnen til 5 sek som er konkurransetid.
- Avstand: Hjelp! Her er vi nesten tilbake til scratch... Altfor mye flytting av labber, og mye lyd. Så har gått tilbake til grunntrening på kort avstand, og håper han kan bli like bra igjen som han var for ca ett år siden. Dette er en øvelse eg ikke kan slutte å trene på, da blir den glemt...

Som vanlig er det mye å jobbe med, og eg må få laget en grei plan for å komme gjennom øvelsene ukentlig. Det er mye vi trenger hjelp til, så her gjelder det å finne folk å trene med. Ikke alltid like enkelt det... Så gjenstår det å se om vi i det hele tatt kommer til start i år. Lokalt er det kun tre konkurranser som passer, og fortsetter 2016 som det har begynt, blir det ikke en eneste start på oss =P Vi avsluttet 2015 med tanntrekking, og startet 2016 med øyebetennelse på begge de sorte gutta. Chili ser heldigvis ut til å slippe unna.

Ellers har eg påbegynt grunntreningen av Trez, og han viser fine takter i det lille han har lært. Regner ikke med det blir konkurranse på han i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar