torsdag 27. september 2012

Lavt skydekke?

Nei, bloggen skal ikke begynne å handle om vær ;) Men, tåka har lagt tungt rundt skuldrene på T i det siste, og det har vert noen utfordrende uker. Gå pent i bånd? Aner ikke hva du snakker om... Ikke spise Max? Hvorfor ikke? Eg har i flere tilfeller omtrent måtte brøle til Tahlly for å nå inn, men nå ser det ut som om tåka letter litt. Kanskje lavt skydekke igjen? Så gjenstår det å se om det bare var ett blaff, eller om tilstanden vedvarer, eller forbedrer seg ;)

Uansett, vi har vert fast inventar på LP-trening de siste ukene, og treningen går som smått fremover, til tross for tåke ;)

Innkalling fra sitt: Etter en noe utradisjonell og upedagogisk innlæring, sitter denne som fjell. Er vel kanskje ikke heeeeelt godtatt lenger å brøle nei og sitt til en hund som reiser seg fra sitt før utløsende kommando? Men, det holdt med en gang, og det virka, veldig godt. Rett nok mangler siste bit, avslutningen/innsitten, men den kommer =)

Lineføring: Som den bikkja kan gå lineføring! Følger bra på i tempoendringer og alle vendinger =) Litt protestlyder kommer dersom eg ber han sitte på plass, men de forsvinner nok når han etterhvert er med på hva eg mener.

Utgangsstilling: Tja, bedre enn for noen uker siden? T har begynt å koble at eg vil han skal sette seg på plass, og han sitter snorbeint. Må jobbe mer med det, og få mer automatikk i at han skal sette seg når eg gjør holdt.

Apport (tre): Jobber med at han skal bli sittende, selv om eg vifter med apporten rundt nesa på han. Kan kaste den en meter frem, og han sitter i ro. Apporten er fryktelig gøy, så T sliter litt =) Han har ett litt mykt grep, og slipper ofte apporten rett foran beina mine når han kommer inn med den. Så der har vi litt å jobbe med. Har også som smått begynt litt med metallapporten. Den er ekkel, så prøver å klikke den inn.

Kontakttrening: Tahlly er fortsatt god på kontakt, men kan nok bli bedre med forstyrrelser rundt. Fellesøvelsene ble lagt opp på en litt annen måte i dag, kjekt å prøve noe nytt =) Kanskje litt i overkant avansert for Tahlly enda, men greit å prøve seg.

Vi har fortsatt mye å jobbe med, men eg har god tid. Tahlly er bare knapt åtte mnd, og har lovet meg å bli minst 12 år ;) Eg er fullt klar over at det er meg det står på, hunden har en enorm kapasitet og lærevilje. Eg må rett og slett prøve å styre oss i riktig retning =) Håper det blir arrangert en del LP-kurs de kommende årene, trenger den inspirasjonen eg kan få =)

Dette er vel kanskje verdens kjedeligste hundeblogg, da det blir veldig mye tekst om trening. Hovedsaken med denne bloggen er i grunnen å ha en treningsdagbok, for å selv kunne se fremgangen =) Enda værre blir det nok neste helg, da skal vi på ett tredagers klasse 1 kurs ;) Trenger nok å sortere litt tanker etter en sånn helg =) Og kommende helg er det dobbelutstilling på Bønes ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar