fredag 3. mai 2013

Er det så enkelt?

Eg har slitt litt med å få Tahlly til å skjønne at bakparten skal være i ro ved forflytninger fra sitt til dekk, og motsatt. En får nemlig fryktelig mange minuspoeng i konkurranse av slikt... Vi har tatt en del småøkter med fokus kun på å holde bakparten i ro, men med liten fremgang. Så gikk det en liten f i meg. Sitt og bli ble fikset med å brøle nei da han prøvde å følge etter meg før kommandoen ble gitt. Ikke helt etter boka, men det har gjort at han har en veldig stabil sitt og bli. Som sagt, så gjort. For hvert steg han krabba fremover, fikk han beskjed om nei, dette var feil. Løste han ut av posisjon, og satte han tilbake i utgangspunktet. Etter noen få repetisjoner tok han tegningen, og plutselig hadde han låste bakbein =) Unntaket er på glatt gulv, da kan han få litt forflytning.

Er det virkelig så enkelt å fikse noe sånt? Her har eg lest side opp og side ned om diverse teknikker, som det å ha en hjelper som holder fast bakbena på hunden... Og så holder det med å feile hunden når det er galt. For det er ingen tvil om at Tahlly vet veldig godt hva både dekk og sitt opp betyr. Puh... En ting mindre å bekymre seg over =P

Lineføringen har vi for så vidt også funnet en løsning på. Men, det spørs hvor praktisk det er å binde hunden fast alltid. Når Tahlly fikk se at eg snakka med andre folk og hunder, da var fokuset 100% på plass da eg henta han igjen. Tror aldri han har gått så bra før =) Ingen flikking med hodet, og ingen virring vekk fra foten min. Tror nok han kan bli en veldig flink LP-hund, bare han vokser litt mer opp inne i hodet sitt =)


Og ikke minst, de gærne har det godt, og eg har meldt oss på kveldstevne den 27.mai. Krysser fingrene for at det ikke blir avlyst...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar