mandag 2. juli 2012

Litt lydighetsplukk

Tahlly er snart 6 mnd, og kan i grunnen bare innkalling og sitt... Lydighetshunden sin det tenker eg? =P Så da har det blitt en del korte økter den siste uka, så nå er dekk nesten på plass. Litt lyd er det (protest), og det er ikkje alltid albuene er helt i bakken, men det ser ut som om det synker inn. Så da jobber vi litt med posisjonsendringer fra sitt til dekk, og prøver å få til dekk til sitt også. Foreløpig er den siste mer ett kenguruhopp enn en kontrollert bevegelse =P

For moro skyld har eg også plukket frem treapporten. Her satser vi nemlig på klasse to lenge før vi har tatt hverken bronsemerke eller klasse 1 først :kremt: Men, tanken er den at Tahlly skal få prøve seg på å holde litt av hvert i munnen, og ikkje ende opp som en sær sak som Ailo er =)
Først holdt eg frem apporten, og T tok den i munnen uten store problemer. Var visst bare en ny leke dette =P Må huske å ikkje klikke før eg har tak i apporten, den er vond å få på tærne... Tahlly slipper den når han hører klikket, eller eg sier slipp. Flink gutt! Ser ikkje ut som om denne skal bli ett problem å ha i munnen. Litt tygging er det, men han holder bra i mot når vi "kamper" om apporten. T tok seg også noen runder med apporten i munnne inne. Ser ikkje ut som om vekta er ett problem, selv om vi begynte rett på 400grams apport.
Må se om eg ikkje får tak i en metallapport etter hvert også. Tror ikkje smaken byr på store problemer, han tar matskålene mellom tennene når de sklir under stoler og sånt.

I tillegg til dette har vi lekt litt ute med fleecefletter. Prøver å få Tahlly til å leke med meg. Han var veldig forsiktig i starten, men det tok ikkje lange tida før han var mer engasjert, og henger godt i fletta =) Men, godbiter er fortsatt den ultimate belønningen. Prøvde også å kaste leken unna og la han hente den, nada problem det heller. Tahlly avleverer greit, og er fort klar for en ny runde =)

Er litt fascinert over at det kan være så enkelt å trene en hund. Med Ailo har eg ikkje fått noenting gratis, og må jobbe som en helt for å få han med. Tahlly derimot er rake motsetningen. Har på følelsen av at dette blir gøy fremover =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar