torsdag 5. januar 2012

Hvem er det som smugtrener med Ailo?

Enda en torsdag, og enda en lydighetstrening. Ailo virker(!), og synes det er helt greit å trene med meg i stedet for å leke med kompisene som jobber/leker rundt oss. Så ja, hvem smugtrener med Ailo når eg er på jobb? Eller er det tenkeboksen som slår inn mellom hver trening? Vel, uansett hva det er, så er det moro å jobbe med Ailo for tiden =)

Tannvisning
Dette har vi vel knapt trent på siden begynnelsen av desember *kremt* Men, fikk Tore til å ta en sjekk i dag. Ailo satt pent på plass, og uten å bry seg, fikk Tore sjekke tennene hans =D Kun første gangen han ville frem og hilse på. Fornøyd med denne =D

Stå under marsj
Ailo tripper litt når han stopper, men stopper på kommando. Trengte en påminnelse med håndtegn i tillegg, før han stod stille. Vi gjerne få inn en mer kontant stopp, får se om det er mulig sånn litt etterhvert.

Dekk fra holdt
Har jo helt glemt å trene på denne, men den er jo relativt lik enkel/fellesdekk, så tror ikkje denne skal by på så altfor store problemer.

Helomvending
Ailo detter litt fort av, så har begynt å pirke litt mer på dette momentet. Trene mer hjemme først, tror eg.

Kommandering/lineføring
Fikk gjennomgått en hel øvelse. Ailo går veldig bra for tiden, følger fint på. Setter seg av og til litt langt bak i utgangsstilling, så der må det pirkes litt. Men alt i alt, veldig fornøyd med feilvare-eurasieren min =)

Ellers jobber eg litt med å få han til å "sladre" når andre hunder aser seg opp i nærheten. I stedet for å svare, ønsker eg at han skal ta kontakt med meg. Kalles vel sladretrening eller kindereggøvelsen. Ailo tok faktisk kontakt noen ganger når en søt schäferdame prøvde å invitere på lek =P Men dachsen som prøvde å stirre han i senk ble litt i meste laget enda. Jobber videre med denne =)

Eg er veldig fornøyd med hvordan Ailo jobber for tiden, hvor oppmerksom han er på meg, og ikkje minst det at han kan finne på å "kreve" å få jobbe litt =) Nå gjenstår det en kurskveld neste uke, så blir det merkeprøve. Begynner faktisk å glede meg litt, til å vise frem hva vi kan =) Vi "kan" alle øvelsene, det er bare småpirk som står igjen. Så da gjelder det bare å finne ut hvor mye en skal pirke, og når en skal si seg fornøyd med en øvelse.

2 kommentarer:

  1. så hærlig at det viser god fremgang da =) Måtte bare smile da jeg leste om den stirrende dachsen... Kjente litt igjen denne stirregreia med han jeg har her :)

    SvarSlett
  2. Så bra! Vi må begynne å skjerpe oss vi også, inspirerende å lese her. Har liksom tenkt å ta bronsemerket en dag vi også... Lykke til!

    SvarSlett